کوچینگ چیست؟
کوچینگ که برخی از آن با مربیگری یاد میکنند، مراجع را قادر میسازد تا تواناییهای خود را شناخته و در موقع مناسب از آن استفاده کند. مشاوره و مربیگری و منتورینگ شباهتهای زیادی دارند. به همین دلیل گاهی افراد این ها را با یک مفهوم مشترک تعریف میکنند.
مزایای کوچینگ چیست؟
- کشف و فهرست نیازها، انگیزه ها، خواسته ها و مهارت ها برای کمک به فرد در ایجاد یک تغییر پایدار.
- پرسش کردن برای کشف فرآیندهای فکری شخصی و شناسایی راه حل ها و اقدامات مورد انتظار برای دستیابی به یک رویکرد عملیاتی.
- هم فکری با مراجع در تنظیم اهداف و ارزیابی پیشرفت این اهداف.
- مشاهده، گوش دادن و سوال کردن از مراجع برای استخراج لایه های ذهنی و آرزوهای سرکوب شده یا اهداف فراموش شده مراجع.
- خلاقیت در استفاده از ابزارهای ارتباط دوطرفه و تکنیک هایی که موجب تسهیل فرایند تغییر در شرایط کاری و زندگی مراجع شود.
- تشویق به رشد شخصی و ایجاد تغییر در رویکرد و رفتار مراجع.
- حفظ اسرار شخصی و کاری و خودداری از قضاوت و احترام به نظرات، سبک زندگی و آرمان های مراجع.
- تلاش برای توسعه شایستگی های فردی و کاهش وابستگی هایی که برای مراجع ارزش افزوده ایجاد نمی کنند.
- ارزیابی نتایج فرایند، با استفاده از سنجش های عینی به هر شکل ممکن برای اطمینان از موفقیت آمیز بودن فرایند در دستیابی به اهداف شخص مراجع.
- تشویق به بهبود مستمر صلاحیت ها و هم افزایی برای رسیدن به اهداف مراجع.
- استفاده از مهارت و تجربه افراد واجد صلاحیت در زمینه هایی که مراجع به بهبود مهارت نیاز دارد.
- مدیریت ارتباط با مراجع و حصول اطمینان از اینکه مراجع سطح مناسب خدمات مورد نیاز را دریافت می کند.
- اطمینان از تدوین صحیح نقشه راه به نحوی که برنامه های مراجع نه خیلی کوتاه باشد و نه خیلی طولانی.
در فهرست بالا فقط به برخی از مزایای کوچینگ اشاره شد. موضوع مهم در کوچینگ این است که این خدمات وسیلهای برای تحلیل، بازتاب و اقدام است. در نهایت خود مراجع است که قادر به تغییر و بهبود شرایط زندگی یا کار خود خواهد بود.
فرایند کوچینگ چیست؟
به عبارت دیگر کوچینگ یک فرایند است که مراجع را قادر میسازد پایبندی به اهداف خود را تقویت کند. تا در نتیجه منجر به بهبود شرایط شود. به همین دلیل است که یک کوچ (مربی) برای موفقیت در کار خود نیاز زیادی به دانش تخصصی فرد مراجع ندارد. بلکه باید با درک فرایندها، سبک و تکنیکهای مناسب برای رشد و توسعه و تغییر را در اختیار مراجع قرار دهد. یک مراجع باید دقت کند که انتخاب کوچ باید برای هدایت او باشد. تا در مسیرتغییر و توسعه توسط یک فرد با تجربه بتواند دریچه های دانش، تجربه و فرصت های جدید را برای خود باز کند.
انواع کوچینگ
کوچینگ را از نظر تعداد افراد حاضر در جلسه میتوان به فردی و گروهی تقسیم کرد ولی انواع کوچینگ در طول سالها در گرایشهای متفاوتی ارائه شده است که باید مهمترین آنها را بشناسیم؛
- کوچینگ فردی وکوچینگ توسعه فردی
- کوچینگ کسب و کار(بیزینس کوچینگ)
- کوچینگ رهبری و کوچینگ مدیران
- کوچینگ زندگی (لایف کوچینگ)
- کوچینگ عملکردی
- کوچینگ فروش
- کوچینگ سازمانی
- کوچینگ تحصیلی
البته بسیاری دیگر از موارد کوچینگ امروزه وجود دارد، همچنین میتوان برخی از موارد کوچینگ فوق را با هم در یک دسته قرار داد. در تحقیق اخیر موسسهٔ PWC در سال ۲۰۱۵ نشان داده شد که کوچها در تمام دنیا از واژهٔ بیزینس کوچینگ استفاده میکنند تا اعلام کنند که بازار هدف اصلی آنها جامعهٔ کسبوکار است. جالب اینجاست که %۶۲ از کوچهایی که در این تحقیق شرکت کردند، یک کسبوکار کوچینگ تحت نام بیزینس کوچینگ داشتند. در ذیل نام بیزینس کوچینگ، %۲۵ کوچهایی بودند که خود را کوچ رهبری معرفی کردند، %۱۸ کوچ مدیران ارشد، %۱۶ کوچ سازمانی و %۳ کوچ کسبوکارهای کوچک.
بیزینس کوچینگ
بیست سال پیش هیچ فردی از بیزینس کوچینگ ، کوچینگ زندگی یا کوچینگ سازمانی خبر نداشت ولی امروزه در رسانههایی همچون نیویورکتایمز، فورچون، اپرا و سیانان از آن یاد میشود. با این حال هنوز هم اکثر مردم درباره آن اطلاعات زیادی ندارند ولی آشنایی با کوچینگ و استفاده از آن در سازمانها و شرکت های کوچک، متوسط و بزرگ به سرعت در حال افزایش است. نتایج پژوهشهای مؤسسهی هی گروپ نشان میدهد، حدود یکسوم از شرکتهای برتر لیست فورچون ۵۰۰ از خدمات کوچینگ استفاده کردهاند. شواهد نشان می دهد سایر شرکت ها نیز به سرعت در حال همراه شدن با شرکت های برتر برای ایجاد فضای مناسب برای کوچهای داخلی و خارجی هستند و انتظار میرود تقاضا برای کوچینگ افزایش یابد و این روند با سرعت تصاعدی بالا رود.
اداره بیزینسها مانند سوار شدن ترن هوایی است یک روز اوضاع بیزینستان عالی به نظر میرسد اما پس از مدتی احساس میکنید همه چیز با سرعت در حال سقوط است. استخدام یک بیزینس کوچ به شما بصیرت میدهد که ببینید، چگونه بهتر بیزینستان را اداره کنید، با اینکار میتوانید میزان فروش را افزایش دهید یا تواناییهای خود را بهبود بخشید.
مطالعهای جدید که از سوی شرکت منچستر (موسسه کوچینگ سازمانها) انجامشده است انگیزه شرکتها را برای استخدام کوچها را نشان میدهد. این مطالعه با عنوان «کوچینگ اجرایی، بازده سرمایه با نزدیک به شش برابر هزینه اولیه» شامل ۱۰۰ مدیر اجرایی از ۱۰۰ شرکت مجله «فورچون» میشود که خدمات بیزینس کوچینگ خود را از منچستر دریافت کرده بودند.
شرکتهایی که از منچستر برای مدیران خود خدمات کوچینگ دریافت کرده بودند، متوجه بهبود در بهرهوری، کیفیت، قدرت سازمانی، خدمات مشتریان و ارزش سهام خود شدند. آنها شکایتهای کمتری از مشتریان دریافت میکردند و احتمال ابقای مدیرانی که کوچ شده بودند، بیشتر بود. علاوه بر این، متوسط بازده سرمایهگذاری شرکت در ارائه کوچینگ به مدیران آن، تقریباً شش برابر هزینه کوچینگ بود.
نتایج این مطالعه نشان میدهد در میان همهی مزایای مشاهدهشده در شرکتها، بهبودهایی در زمینههای زیر وجود داشت:
- بهرهوری (گزارششده توسط ۵۳٪ از مدیران)
- کیفیت (۴۸٪)
- قدرت سازمان (۴۸٪)
- خدمات مشتری(۳۹٪)
- کاهش شکایات مشتریان (۳۴٪)
- ابقاء مدیرانی که کوچینگ دریافت کرده بودند(۳۲٪)
- کاهش هزینه(۲۳٪)
- سودآوری(۲۲٪)
بهره وری
کاهش هزینه
سودآوری
قدرت سازمان
کیفیت
خدمات مشتری
- در میان مزایایی که مدیران از طریق بیزینس کوچینگ کسب کرده بودند، این بخشها هم پیشرفت داشت:
- روابط کاری با افراد تیم (۷۷٪)
- روابط کاری کارمندان با سرپرستان خود (۷۱٪)
- کارگروهی(۶۷٪)
- روابط گروهی با افراد همتراز (۶۳٪)
- رضایت شغلی (۶۱٪)
- کاهش برخوردها (۵۲٪)
- روابط کاری با مراجعهکنندگان (۳۷٪)